Bekkenfysiotherapie

Bekkenfysiotherapeuten behandelen mannen, vrouwen en kinderen met klachten in het bekkengebied. Het bekken bestaat uit de gewrichten tussen de bekkenhelften en tussen het bekken en de lage rug. Daaromheen zitten spieren. Hierbij hoort ook de bekkenbodem, die bestaat uit spieren en banden. Door de bekkenbodem gaan plasbuis en anus en bij vrouwen ook nog de vagina. In het bekken van de man liggen de blaas, de prostaat en de endeldarm en bij vrouwen de blaas, de baarmoeder en de endeldarm.

Bekkenklachten hebben vaak met meerdere structuren in het bekkengebied te maken. Het bekken is een gevoelig gebied: de fysiotherapeuten gaan met de nodige behoedzaamheid te werk bij hun behandelingen

Bekkenfysiotherapie wordt toegepast bij de volgende klachten:

• ongewild verlies van urine en/of ontlasting (incontinentie);
  • niet te onderdrukken aandrang om te plassen of ontlasting te krijgen (aandrangincontinentie);
  • obstipatie, of niet goed uit kunnen plassen;
  • verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen;
  • pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen;
  • pijn bij vrijen, als de klachten te maken hebben met de bekkenbodem;
  • bekkenpijn in of rond de zwangerschap en bevalling (mogelijk door bekkeninstabiliteit);
  • bekkenpijn die niets te maken heeft met zwangerschap en bevalling (bijvoorbeeld na een ongeluk).

Bekkenfysiotherapie houdt ook in:

• fysiotherapeutische begeleiding tijdens zwangerschap en bevalling (zwangerschapsgym);
  • fysiotherapeutische begeleiding bij operaties in de onderbuik (bijvoorbeeld prostaatoperaties of verzakkingsoperaties).

Deze klachten kunnen beginnen tijdens de zwangerschap, tijdens of na de bevalling, maar ook na een ongeluk. Er ontstaat pijn in spieren en gewrichten van het bekken, de heupen, en/of de lage rug. Door goed uitvragen van de klachten in combinatie met lichamelijk onderzoek probeert de bekkenfysiotherapeut vast te stellen wat er aan de hand is: is er alleen pijn aan het bekken, zit de oorzaak in de lage rug, of is er ook sprake van bekkeninstabiliteit?

De behandeling is erop gericht om de spieren van het bekken, de lage rug, de buik en de heupen sterker te maken, te laten ontspannen, waar nodig, en de samenwerking van spieren en gewrichten te verbeteren. Belangrijk is ook dat de patiënt leert een goed evenwicht te vinden tussen activiteit en rust. De bekkenfysiotherapeut legt uit wat er aan de hand is, geeft adviezen over alledaagse handelingen (hoe til ik mijn kind het beste op, hoe stap ik in de auto met de minste pijn, hoe kan ik het beste de trap op lopen). Waar nodig worden ook pijnbestrijdende behandelingen gegeven door middel van massage of apparatuur.

Incontinentie is ongewild verlies van urine of ontlasting. Het komt voor bij mannen, vrouwen en kinderen; bij jong en oud. Het is een van de vele klachten die veroorzaakt kunnen worden door een niet goed functionerende bekkenbodem.

Andere klachten zijn: obstipatie, niet goed kunnen (uit)plassen, regelmatig terugkerende blaasontstekingen, verzakking van blaas, baarmoeder of darmen, pijn aan de bekkenbodem, pijn bij vrijen, vaginisme, erectiestoornissen, of urineverlies bij vrijen.
Soms beginnen deze klachten na een operatie, tijdens een zwangerschap of bevalling, na een ongeluk, na een stressvolle periode, tijdens of na de overgang, of zonder duidelijke oorzaak.

De bekkenfysiotherapeut stelt u allerlei vragen en doet lichamelijk onderzoek om zo een goed beeld van uw klacht te krijgen. Indien nodig wordt er ook inwendig onderzoek gedaan. Samen met u wordt een behandelplan gemaakt. Door spierversterking, ontspanning, ademhalingsoefeningen, en/of conditieverbetering wordt de werking van de bekkenbodem verbeterd. Indien nodig worden ook pijnbestrijdende behandelingen gedaan door middel van massage of behandeling met apparatuur.
U krijgt uitleg over de klacht en adviezen over vele alledaagse zaken. De bekkenfysiotherapeut kan samenwerken met een gynaecoloog, uroloog, seksuoloog en natuurlijk de huisarts.

• hij/zij geeft voorlichting over de klachten;
  • helpt bij het leren herkennen en trainen en/of ontspannen van de spieren in het bekkengebied;
  • helpt bij het aanleren van normaal kunnen plassen en ontlasting krijgen;
  • herstelt de verminderde fitheid en conditie en geeft adviezen over dagelijkse handelingen;
  • doet indien nodig inwendig onderzoek van de bekkenbodemspier;
  • meet indien nodig met een apparaatje inwendig hoe de bekkenbodemspier functioneert.

Boven alles probeert de bekkenfysiotherapeuthttp://www.nvfb.nl. met de patiënt samen de klachten te verminderen zodat de patiënt beter kan functioneren. Bekkenklachten kunnen, misschien meer dan welke klacht ook, grote invloed hebben op het leven van de patiënt.

Ga voor meer informatie naar de website van Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek (NVFB).