McKenzie-oefentherapie

De McKenziemethode is de Mechanische Diagnose en Therapie voor a-specifieke rug- en nekklachten, die in de jaren vijftig ontwikkeld is door Robin McKenzie, een fysiotherapeut uit Nieuw Zeeland. Deze unieke methode om rug- en nekklachten te onderzoeken en te behandelen is wereldwijd verspreid en erkend.

Het blijkt dat voor 80% van de a-specifieke rug- en nekklachten geen duidelijke oorzaak aan te geven is. Dit feit leidt tot grote verwarring in de medische wereld. Men is naarstig op zoek naar de pathologisch-anatomische verklaring van één van de meest frequent voorkomende aandoeningen in de westerse wereld. Het zijn deze a-specifieke rug- en nekklachten waar het McKenzieconcept zich mee bezig houdt.

Zowel voor diagnose als therapie gebruikt McKenzie geen pathologisch-anatomisch model, maar een classificatiemodel gebaseerd op de symptomen van de patiënt: bepaal welke mechanische factoren van invloed zijn op het klachtenpatroon van de patiënt en stel daarna vast welke oefeningen en adviezen voor het dagelijks leven van de patiënt gegeven kunnen worden. Doel van deze benaderingswijze is de patiënt onafhankelijk van therapie en fysiotherapeut te maken, en de kans op herhaling aanzienlijk te verkleinen.

De zelfwerkzaamheid van de patiënt staat hierbij centraal. De McKenzietherapie is grotendeels “hands off” voor de therapeut. Slechts indien de patiënt het niet meer alleen kan, zal de therapeut gerichte therapeutische technieken gebruiken, zoals passieve mobiliseringstechnieken, manipulatietechnieken of gerichte tapetechnieken ter ondersteuning van de gewenste bewegingsrichting.

De McKenziemethode staat voor het zelfgenezend vermogen van de patiënt, zonder medicijnen, ultrageluid, warmte of koude therapie, zonder operatie en zonder therapeut die de patiënt afhankelijk maakt. Het is een effectieve en goedkope manier om de veel voorkomende rug- en nekklachten met succes te behandelen.

Het onderzoek

Dit is een unieke stap-voor-stap benadering om de problemen van de patiënt snel en effectief te evalueren. Door middel van herhaalde bewegingen en lang aangehouden houdingen kunnen de meeste patiënten goed ingedeeld worden in een aantal categorieën afhankelijk van de mate van pijn en beperkingen.

De behandeling

De McKenziebehandeling schrijft een serie van oefeningen en houdingen voor die voor iedere patiënt apart wordt samengesteld. Omdat de nadruk ligt op actieve betrokkenheid, kan het aantal behandelingen zo beperkt mogelijk gehouden worden. Met de juiste kennis en de juiste oefeningen kan de patiënt ook in de toekomst een eventuele terugval van de klachten zelfstandig opvangen. Voor de meer ingewikkelde patiënten zijn de speciaal opgeleide McKenzietherapeuten in staat om hier gerichte technieken toe te passen totdat de patiënt weer in staat is om zich zelf verder te helpen.

Preventie

Door te leren hoe het probleem aangepakt kan worden, krijgt de patiënt kennis en inzicht in zelfbehandelingstechnieken, die het risico van terugval van klachten sterk verminderen.
De ervaring leert, dat de McKenzietherapie, daar waar mogelijk, leidt tot snellere participatie in de activiteiten van het dagelijks leven en in werksituaties.

Kijk voor meer informatie over de McKenziemethode op deze site: McKenzie Institute.