Wat is Dry Needling

Dry needling is een techniek die bijzonder geschikt is voor behandeling van myofasciale pijn en triggerpoints. Dry duidt aan dat er niets geïnjecteerd wordt. Myofasciale pijn wordt veroorzaakt door triggerpoints. Deze kleine, voelbare verhardingen in een spier worden ook wel spierknoopjes genoemd. De meest voorkomende oorzaak van triggerpoints is een chronische overbelasting van de spier, bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde (werk)houding, verkeerde leefgewoontes of sportieve inspanningen. Ook acute overbelasting, zoals een verkeerde beweging of een ongeval, kan triggerpoints veroorzaken. Triggerpoints zijn bij aanraking of bij het rekken van de spier zeer pijnlijk. Spierknoopjes beletten de aanvoer van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen en verzwakken daardoor de spier.

Hoe werkt het

Bij dry needling plaatst de fysiotherapeut  een zeer dunne (acupunctuur) naald in de aangedane spier. Dry needling is in principe pijnloos. Het enige gevoel dat optreedt, is een soort kramp op het moment dat de bewuste triggerpoint wordt aangeprikt. De spier spant zich dan even kort aan. Na de behandeling kunnen de behandelde spieren vermoeid en zwaar aanvoelen, maar dat is meestal van korte duur.

Voor meer informatie zie de website Dry Needling

Wat zijn de Kosten of hoe wordt het vergoed

Deze Methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Als u aanvullend verzekerd bent vallen deze kosten daar in principe ook onder.

Raadpleeg uw verzekeringsvoorwaarden of u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie. Voor informatie over hoe wij uw behandeling declareren klik hier.

Mocht u geen aanvullende verzekering voor Fysiotherapie hebben ontvangt u van ons een nota, zie tarieven.